onsdag 1 maj 2019

Kite på SUP?

Hur skulle det gå att köra kite på en SUP?
I häromdagen bestämde jag mig för att prova och det gick till och med bättre än förväntat.
Med den nya superlätta Flysurfer Peak4- 8m2 kändes det som ett bra läge att prova i lagom lätta vindar. 4-6m/s men stabil och fin sydlig vind vid Nyänget.
Tillräckligt stabil bräda för att kunna stå på, men samtidigt vet jag att den svänger även i riktigt låga farter.
Startade på knädjupt och hoppade upp när jag fick drag i kiten och åkte iväg på en gång. Ganska vingligt utan det vanliga stödet från paddel och samtidigt relativt lite stöd av kiten i den marginella vinden. Men framåt gick det och höjden kunde hållas.
Till och med klarade jag första gippen. Fick extra fart när man vände runt och fick nästan en planande sväng och kunde kliva runt enkelt och stå kvar åt andra hållet. Kul!

Med ökande vind blev allt stabilare och det gick att tjäna höjd. Lite större fenor nästa gång - körde min standard quad-setup  - så blir höjdtagning ännu lättare.

Trillade en bit ut och med för lite vind var det lite lurigt att komma upp igen. För lite vind för att ens tänka vattenstart (om det ens skulle gå med så stor bräda). Ville inte heller åla mig upp och sätta kroken från selen i brädan. Blev att försöka ställa kiten 12 och släppa och sedan ta sig upp med rumpan först till sittande. Sedan grensla och få kontroll på kite igen. Upp till knä och få lite fart och resa sig igen. Det gick iaf.


Nästa tanke som slår en är...hur skulle det gå med en foil-vinge på brädan?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar