6 surfpass på 8 dagar är bra utdelning i augusti då sommaren tidigare har saknat vågor nästan helt.
Första passet blev vindsurf i Lillskärsudden, endast andra gången för i år hittills. Ok vind och riktigt bra storlek på vågorna.
Sen kom ett pärlband med våg-SUP. Räknat till 100 vågor där 57 togs på fredagen som var magisk. Offshore-vind, sommarvarmt och fullt av surfare i vattnet med en grym lekfull stämning.
Ju längre tiden gick desto renare och glasigare blev vågorna. Lite längre mellan set, men desto enklare att se dem komma som långa linjer. Körde ända in i mörkret.
Tid på SUP över året fördelat på Surf (orange) respektive Tur-paddling (blått). Aug är traditionellt en riktigt bra månad för vågor och samtidigt fortfarande ljusa kvällar så surfet hinns med.
Ska man hoppa på Foil*-tåget på något sätt? På vilken typ av bräda? Vindsurf, Kite, Sup, Surf?
Har sneglat ett tag och när samma Fanatic Stubby som är min favo-SUP, fast med Foilbox plus vindsurf-box dök upp i något flöde började tankarna snurra.
(*Foil = bärplan, man kommer upp en bit ovanför vattnet och "flyger" på en bärplanskonstruktion som är under vattenytan)
Men en till bräda? Började titta på exempel på montage för konvertering till foil och det kändes riktigt genomförbart. Eftersom jag har en bräda liggandes, custom SUP-brädan från Höga Kusten Surf Designs som tråkigt nog inte har blivit använd sedan den konkurrerades ut av Fanatic:en. Så varför inte?
Sagt och gjort, foil beställd och levererad, likaså en box för infästning.
Bara att hugga in och skära upp brädan! (Se bygget på 1 min film nedan)
Började med att göra en trämall utifrån boxen. Riktigt massiv och stor box från Grey Paddleboards i UK, gjord av recycled PET. Hade redan innan mätt ut placeringen mellan 18" och 24" ca, som ska vara ett bra mått för brädstorleken. Nu har slotsen i boxen mer justeringmån än jag trodde, så det kommer gå att flytta positionen mycket. Anpassar vinkeln något eftersom denna bräda har mycket rocker i aktern, så skär ut hålet något planare än den ytan.
Lessons learned. Med boxen så stor är det lite lurigt att hålla routern rakt då den inte vilar på båda sidor hela tiden, en stödrigg av t.ex en alu L-list hade förenkat...vilket jag sedan gjorde till sista djupa fräsningen.
En komplicerande faktor, men också stabiliserande för konstruktionen är stringern (trä-listen mitt i brädan). Tanken är att behålla den i stort intakt, men fräsa ner den ett par cm för att behålla boxens översida hel och därmed får rätt mått/stabilitet.
Handfräs av stringen är ett riskmoment - ta inte för mycket åt gången. Kan hugga och klyva träet, eller att routern hugger in i eps vid sidan - tur det går att fylla igen :)
Hålet blev anpassat med något planare vinkel än rockern där bak, samt inte riktigt 100% i djup då chinook-slotsen är ordentligt djupa.
Laminering med glasfiber i urgröpningen. La även en tunn sträng kolfiber över den nedkapade stringern hela vägen upp på kanterna och en bit framför/bakom boxen.
Pasta med epoxy/microballonger (blanda ordentlig mängd nästa gång), stressigt och extremt kladdigt att behöva blanda upp en sats till för att inte riskera att härdningen sätter in. Ett bilbatteri som vikt under härdningen.
Slipa ned boxen det som sticker upp men hålla slotsen plana, men runda av utanför. Även lite mer slipat emellan för att rymma fiber.
La 3 lager glas över hela boxen. Ett kolfiber-lager längdsled mellan slots och upp en bit över stringers, för att dels generellt stabilisera och för att återställa stringerns styrka efter att den minskats i höjd.
Vacuum, härdning, slipning, topcoat. Redo att provas.
Film - Projektet på 1 minut:
Testkörningar
Första testet i vatten blev att paddla omkring för att känna på känslan i långsam paddling. Bra utvärdering i stökigt chop. Annorlunda känsla men sammantaget stabilare paddling än innan. Denna bräda var som en tvål ickeplanande. Nu helt annan stabilitet, så det är positivt för förmågan att paddla ut i vågor.
Andra testet blev att prova dra igång med lina. Få båtar tillgängliga i vattnet än, så blev att prova efter elcykel. Men dåligt med bra kaj utan en massa livbojar, stegar, kranar osv, så hittade bara ett 20-tal fria meter. Men räckte iaf för att dra igång och komma upp i flygläge ett par korta vändor. Men behöver mer sträcka för att kunna utvärdera om det
Tredje testet med paddel. Men galet blåsigt. Fick tokkämpa för att komma utåt på knä och sedan när man ställer sig upp för att försöka hitta en våg så var jag tillbaka på ruta ett efter några sekunder = ingen tid att vänta in en bra våg eller hitta någon slags balans. Kändes nära några gånger, men ack, ingen flygtur.
Test 4: Kite. Ytterst marginell vind. Men ett riktigt lyckat test. Kunde accelerera igång på ett väldigt kontrollerat sätt. Förvånad hur bra den gick upp i mjuk planing. Därefter ett släpp när helt upp på foilen och dubblerad fart. Två problem, jag stod inte på centerlinjen av brädan, så försök att korrigera höjden gav sväng = snabba wobblingar och krasch. Problem 2 var att hålla koll på kiten, med så mycket nya intryck under fötterna. En slot-box för vindsurfmast har kommit hem, så det blir nästa utbyggnad av brädan. Då jag är så mycket bättre på vindsurf tror jag ännu mer på den grejen för att foil:a kontrollerat.
Vindsurf-box
För att ytterligare göra brädan flexibel monterades en mastskena för vindsurf-rigg.
Test 5: En kort vända med foil-flight innan vinden dog...igen. Helt annat än andra upplevelser på vattnet. Så stabilt stöd, men 3-dimensionell balansakt...Vill prova mer snart. Uppenbart är dock att brädan inte är optimal för lättvinds-vindsurf. Med 6.2 kvm rigg blir allt redan då nästan för tungt för att hålla brädan flytande. Detta plus den tunna aktern med mycket kick gör att den inte går igång så tidigt. Men i stabil 6m/s funkade det att komma igång med lite pumpande.
I häromdagen bestämde jag mig för att prova och det gick till och med bättre än förväntat.
Med den nya superlätta Flysurfer Peak4- 8m2 kändes det som ett bra läge att prova i lagom lätta vindar. 4-6m/s men stabil och fin sydlig vind vid Nyänget.
Tillräckligt stabil bräda för att kunna stå på, men samtidigt vet jag att den svänger även i riktigt låga farter.
Startade på knädjupt och hoppade upp när jag fick drag i kiten och åkte iväg på en gång. Ganska vingligt utan det vanliga stödet från paddel och samtidigt relativt lite stöd av kiten i den marginella vinden. Men framåt gick det och höjden kunde hållas.
Till och med klarade jag första gippen. Fick extra fart när man vände runt och fick nästan en planande sväng och kunde kliva runt enkelt och stå kvar åt andra hållet. Kul!
Med ökande vind blev allt stabilare och det gick att tjäna höjd. Lite större fenor nästa gång - körde min standard quad-setup - så blir höjdtagning ännu lättare.
Trillade en bit ut och med för lite vind var det lite lurigt att komma upp igen. För lite vind för att ens tänka vattenstart (om det ens skulle gå med så stor bräda). Ville inte heller åla mig upp och sätta kroken från selen i brädan. Blev att försöka ställa kiten 12 och släppa och sedan ta sig upp med rumpan först till sittande. Sedan grensla och få kontroll på kite igen. Upp till knä och få lite fart och resa sig igen. Det gick iaf.
Nästa tanke som slår en är...hur skulle det gå med en foil-vinge på brädan?
Efter alla år (sedan 2012) med en begagnad LEI-kite (Leading edge inflatable) har det till slut blivit en investering i en sprillans ny kite. Nu är fokus på snö till 100%.
Efter en helt oväntad vindökning till det dubbla förra söndagen blev det ett snabbt beslut för att ha något som är säkrare och enklare att köra ensam. Den gången med byar på 18 m/s, byigt och vridig, is med dåligt fäste och mycket folk på isen, men ingen som kunde ta ned en kite. Då var jag glad att jag hade en isskruv att dra ned och förankra och kunna ta ned ute på isen. Vid stranden med allt folk, skotrar och hårda föremål hade det känts farligt för mig och andra.
Så nu blev det en Single Skin Foil med Flysurfer Peak4 med en riktigt bra säkerhetslösning som drar ihop till en kraftlös boll. Men övriga egenskaper är också en helt ny värld.
Vikten och lättvindsegenskaper. Man får upp den i luften i vindstilla av att bara skatea ett par tag och håller sig uppe i ca 2 m/s. Magisk. Lättheten gör också att den inte kör "över sig själv" i vindhål och riskerar invertera. Hände jämt med LEI-kiten som är tung i framkant. Om vinden dog dök den framåt och inverterade lätt.
Foil = ingen pump och inget pumpande. Bara rulla ut och köra. Så länge man håller ordning på linorna :)
Lika bra sväng som gamla. Lite annorlunda teknik för att hålla farten på kiten. Man kan inte släppa/skota ut för mycket för om den börjar fladdra bromsar den. LEI fick alltid mer kite-fart av max utskotat i marginell vind.
Ingen rörelseenergi så behöver trycket för att röra sig, men som sagt, det gör också att den inte kan ta sig förbi vindfönstret av misstag.
Sämre toppfart. På bra is och bra tryck kunde LEI-kite öka och öka. Men denna har sin begränsning tidigare.
På is/snö, inget händer om man loopar för lågt, kanten viker sig o kiten fortsätter svängen "genom" isen och vecklar ut sig. Kanske inget att göra avsiktligt...slitage och risk att fastna med lina. Men om, så är det bekvämt att slippa en kite-krasch.
Kommer vara en magisk nybörjarkite om man vill introducera. Ingen vikt och inget luftfyllt. Krascher är otroligt icke-våldsamma.
Säkerheten. Blir en kraftlös boll vid release. Dra åt sig bommen igen och koppla in så launchar den.
Negativt? Jodå:
Lintrassel. Många linor är det och om den rullar några varv eller att man slarvar vid hoprullning kan man få reda ut en stund
Vindtålighet. Den har en tendens att kollapsa i kanterna om trycket blir för hårt. Kan vara svårt att få det att veckla ut igen och den blir svårare att styra.
Lite sämre toppfart och inte mycket lyft för hopp.
På lättåkt underlag går det köra denna vid knappt kännbar vind, i alla fall på kryss och halvvind med bra relativ vind vid rörelse. Man kan behöva skatea igång, plus loopa en del sedan kör man på den relativa vinden. Så uppenbarligen är denna 8 en grym lättvindskite som känns större än min 13 LEI i 2-8 m/s. Den LEI gick inte att få upp i luften förrän stabil 4-5m/s med dess tyngd.
Har kört den nya en gång i kraftig vind med byar på >12m/s. Lättsam att ta ned, mycket depower, men då med fladder som sliter på tyget om man kör mycket så. Även den yttre kanten med en hyrbrid cell (självuppblåst) kan kollapsa om trycket blir riktigt hårt och man inte håller full power, men vecklar ut sig igen och luftfylls så fort trycket minskar.
En 4:a eller 5:a hade nog varit lagom i sådan vindar = ännu mindre, lättare :)
Med B-safe-linan är det bara att kroka ur (eller dra release om bråttom) om man vill ta ned. Kiten blir en kraftös boll. För att få upp igen är det bara dra till sig bommen, kroka i och sedan släppa ut B-safe.linan. Hittills inget lintrassel eller annat. Gäller bara att va med om det är blåsigt, då den ligger i powerzone.
Sista passet hittills (film nedan) var i 7-8 m/s, kunde lätt dra igång i ordentlig pudersnö, t.o.m med dottern på släp i lina (men då krävdes en del arbete med kiten)
Riktigt, riktigt nöjd efter 5-6 pass i väldigt varierande förhållande.
Edit: Varit guld i fjällen då den är så enkel att rulla ut och ha med sig. Fixat en lite enklare sele som inte tar mycket plats också för lättvind.
Årets besök på Sal blev mängdmässigt helt outstanding vad det gäller vindsurf. Riktigt stabila vindar och vågor för vågsegling vid Angulo och ut mot udden Ponta Leme. Det kanske inte var de där jättemonstren som jag prickat in tidigare år, eller de där supercleana offshore-vågorna som på västkustens Canoa. Men mängden vågor gjorde det till kanske det bästa året totalt sett. Hade grym tur då det varit riktigt dåligt med vind veckorna före och efter min resa.
Från första dan på plats följde jag rutinen. Denna gång fick jag bagaget nästan först av alla och sparade en timme jämfört med sist. Taxi från flyget och checka in, en bit mat på Angulo, prata med folket och sedan ut. 5.6m segel och 109 liters klassiska Angulo Chango vågbräda. Samma slitna brädor...inga uppgraderingar i år. Enligt Mr Angulo himself (första gången jag pratade med Josh efter alla år), så blir det stora uppgraderingar till nästa år.
Dag två var kanske en av de bästa dagarna på Ponta Leme. Kunde köra 4.9 och en 93-liters Chango och detta med riktigt bra tryck hela tiden. Alltså ovanligt bra vind. Det gjorde att det var avslappnad och bra segling med minimalt kämpande för att komma runt till line-up för vågorna. Bra storlek med upp till "halvmast", men superenkelt - inget jättebryt vid stranden utan lättsamt i och ur.
Söndag fortsatte liknande, sedan droppade vinden något med segelstorlekar mellan 5 och 6m. Tog en dags vila för att spara händer och körde SUP istället. Det var härligt även om lite för blåsigt för att riktig vara kul på en liten 110 liters vågis. Men några vågor fångades.
En eftermiddag kördes slalombräda med tangering av bästa fart på 27 knop. Lurigt med trimmet för att kunna köra avslappnat. Skulle behöva jobba med segel, stroppar, fena och position för att köra fortare. Framför allt fenan var för stor för att gå fortare, började rida på den och få för mycket lyft.
Därefter fortsatt bra vågsegling med mest 109 liter och runt 6.0m.
Sista dag onsdag kändes som sämsta dagen så jag beslöt att hyra en Kite av Litcha och Ines (Ines
Correias surf center) och körde förmiddagen på Ponta Preta. Kul att surfa där även om det var helt platt. Blåste bra och på stranden kändes kiten otäckt stor innan jag gick ut. Men på vattnet var den faktiskt snäppet liten. Gick bra på en gång, kunde hålla höjd och ta höjd hyfsat. Några krascher med tappad bräda, men kom ihåg "body drag upwind"-tekniken och kunde plocka upp den. Skönt med Litcha cirklandes med gummibåt för sina kurser som höll koll, då det var i princip rak frånlandsvind. Blev lite trångt med många kiteare, och med vinden som droppade lite blev höjdtagningen lidande av att försöka hålla sig undan andra, så det blev en promenad tillbaka från stora sanddynen som avslut på kul session.
Ett sammanfattande videoklipp:
Avslutade morgonen innan avresa med att prova en race-SUP. En gammal Angulo, vansinnigt tung, rundbottnad, så inte helt lätthanterad i vågor och vind. Tog mig upp till udden och de stora havsdyningarna. En fin down-wind-resa tillbaks tänkte jag, med lite våg-hjälp i början. Satsande på att komma med första bästa efter att jag vänt, SMACK låg i vattnet med avbruten paddel. Fick tag i blad-delen innan den sjönk som tur var. Också tur det var en förlängningsbar paddel, så kunde sticka in handtagsdelen i nedre bladdelen och få en ok paddel, om än en meter för kort. Kunde paddla hem, trots att medvinden mer var snett mot. Hade känts något stressigt att paddla mage tillbaks, med en flygtid att passa.
En grym vecka!
Bottensväng, blicken mot målet. Den där farten nedför vågen och lägga ned i bottensvängen...magisk känsla
Toppsväng/cutback (Titta på sprayet,,,borde titta på målet..nästa bottensväng :) )
Finlandsbåten fick vända…
Det visades 6m på prognoskartorna ute till havs…
Då utlystes en spontantävling för Salusand Soulsurfers "JAWS av Salusand". Jaws, en av världens största vågor på Hawaii, kanske inte riktigt jämförbart, men för oss var det riktigt mäktigt och stort.
Ordentligt blåsigt fortfarande och ett riktigt tungt shore-break bäddade för att ta promenaden ut på klipporna istället för att försöka forcera sig ut mot vågor och vind. Supersmidigt, hitta en lucka mellan vågset:en och sen hoppa i och vara utanför brytet.
Därute var det stökigt och vinden och våg-choppet gjorde det jobbigt för mig att försöka stå. För surfarna var det också svårt att vara på rätt ställe. Men det fångades vågor.
Själv fick jag några riktigt fina vågor. Helt magisk upplevelse att träffa rätt, känna trycket och farten och bränna ned för dessa stora - med mina ögon sett - monster.
Det var inte antalet vågor denna gången, utan upplevelsen på de få man kom med. Ett par 3 stycken riktigt fina.
Dagen efter hade vinden mojnat men dyningen ända från Åland låg kvar. Då blev det kvalitet och kvantitet istället för size, även om det fortfarande var 1,5-2m.
Förutom ett par små fina pass med knä-mijehögt i slutet av december var detta helgen som kommer kommas ihåg som avslutningen på den bästa hösten surfmässigt någonsin.
På väg ut, men denna vyn, det man ser när man sätter iväg nedför. Kolla storleken på surfaren som ligger mitt I bild