onsdag 5 april 2017

Bygga surfbrädor?


Jag inte haft något intresse att shape:a eller bygga brädor själv även om jag fipplat på en del med reparationer osv. Men när jag såg att "nästan-namnen" med min firma Höga Kusten Surf : "High Coast Surf Designs" och Jimmy Yoshio Shibata startat upp custom-tillverkning av brädor i Härnösand. Då kändes det helt plötsligt intressant att specificera upp något helt eget. Speciellt när jag såg några byggen av SUP:ar, så började jag höra med honom om ideer.
När jag surfat vågor, först en stor allround en säsong, och sedan till en mer våginriktad produktionsbräda under 2016 hade jag börjat titta på lite mer performance-våg. Lättare, lite mindre och något som specifikt passar mig och förhållanden häromkring.
Den typen av brädor blir dock ordentligt dyra, speciellt med frakt osv, även fabrikstillverkade märkesbrädor. Att istället tillverka en helt egen specifik bräda blev då plötsligt väldigt konkurrensmässigt. Ännu mer intressant då Jimmy tydligt hade väldigt bra input på funderingar och frågeställningar.
Så efter en hel del funderingar fram och tillbaka spikades ett format.
Resultatet blev riktigt bra :)

Sen var det spännande att följa bygget från "frigolit"/EPS till färdig bräda :)

Edit 2019: Sedan några år har brädan mest legat på hyllan. Hittade en begagnad performance Fanatic Stubby. Hållbarare, lättare, ännu bättre shape, framför allt i lineup, men minst lika bra på på vågen har gjort att custombrädan inte varit aktuell.Den hade några designegenskaper som gjorde den väldigt svår i ickeplanande. Framför allt de avfasade rails:en på undersidan. Den blev som en tvål att balansera på, med omvänd rörelse i vattnet än vad balanssinnet önskar. Hur bra den än var på vågen så blev det färre vågor med den.
Men den fick nytt liv i år med en inbyggnation av en foil-box och även mastfäste för segel. Se en egen tråd

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar