torsdag 2 juli 2015

SEO - Webbdesign - Sociala medier

En stor del av anledningen med mitt SUP-projekt är att få jobba med de produkter vi utvecklar på CoreIT för webbpublicering och shop i ett eget projekt för att lära mig mer och att kunna utnyttja kunskap om att lansera en produkt från grunden med dessa verktyg.
(Självklart också det coola i att ha en surfshop =)

Några intressanta insikter har jag fått redan vad det gäller spridning utan att annonsera traditionellt.

Facebook

Facebook och social medier ger en snabb och till synes effektiv spridning av ett nytt varumärke. Genom att använda Facebook Pages och då när några av ens vänner delar och gillar får det snabbt en spridning, där "reach" snabbt går upp emot 1000 personer för ett inlägg, även om sidans likes bara i dagsläget är runt 150. Facebook genererar massor av intressant statistik över reach, likes osv.

Att promota sidan (betala för likes) är effektivt för att få likes, ca 40-kr per dag och i mitt fall genererar det 4-5 likes av sidan per dag, där jag provat två tillfällen över 3-4 dagar.

Men...

Trots att mer än hälften av de som gillar inte ingår i min vänkrets, och därmed inte har någon tidigare relation till mig eller mitt företag, så har det hittills genererat väldigt liten del av reella kontakter och affärer.

Det som hittills gett resultat är den traditionella hemsidan och bra SEO

De som gått SUP-kurser och därmed är potentiella köpare, och de jag har frågat (de flesta) hur de hittat mig, har alla hittat mig genom att Googla!
Så man inbillar sig att en stor spridning på Facebook direkt skulle ge snabba resultat, men det är fortsatt viktigast att se till att hemsidan är uppdaterad, relevant och byggd med Sökmotoroptimering (SEO) i tankarna.


Jag använder CoreCMS och ShopIT som båda är produkter från CoreIT, som automatiskt ger en mycket bra SEO, om man har en genomtänkt strategi för ord och begrepp att hittas på.

Det som är nytt nu från t.ex. Google är att större krav ställs på att sidan anpassad för att även läsas på mobil, för att rankas bättre i sökresultat.

Det blir spännande att se hur det utvecklar sig över lite tid.
Det har bara gått drygt 2 månader sedan webb och Facebook-sidan lanserades.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar