torsdag 20 maj 2021

Hur bra är SUP-träningen?

Standup Paddle är betraktad som en av de mest effektiva och samtidig skonsamma allmänträning, både för motionär och elit.

Hög belastning av väldigt stor del av kroppen, med låg skaderisk av stötar, överbelastningar osv.

Strava fitness calculator
För mig är det i alla fall väldigt tydligt, om man utgår från användandet av pulsband som huvudsakliga informationskälla.
Under höst och vinter har jag varit noggrann med att använda pulsband så mycket som möjligt i alla aktiviteter.

Trots att jag åkt mer längdskidor än på många år, som betraktas ganska lik som SUP, så har jag inte kommit upp i samma nivåer under vintern som när isen försvann igen (se graf).

Dels är belastningen annorlunda. Personligen har jag mycket svårare att lägga samma tid med hög belastning på andra sporter (utom lagsporter). Mitt psyke är inte en konditionssportares, har svårt att hålla uppe tempot i skidor, simning, löpning, cykling, osv i mer än 30 minuter, sedan börjar jag lyssna på tankarna som vill lugna ner tempot.

Med SUP tycker jag samma belastning i puls räknat känns mindre slitigt och därmed lägre psykologisk tröskel att hålla på längre. Speciellt i vågor då det kan bli 4-timmarspass.

Det första riktigta 5k löppasset på ungefär ett år, med 100% fokus på att springa hela distansen gav intressanta mätvärden från pulsklockan. VO2 Max visar top 15% i min åldersgrupp av Garmin-användare, efter bara ett löppass. Det gjorde ont att springa - med ovana vader framför allt - men konditionsmässigt indikerar det en bra nivå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar