onsdag 15 januari 2014

Återkommande frågor, vindsurfing

Några frågor och kommentarer som alltid dyker upp när man träffar på folk på stranden, eller pratar om vindsurfing =)
Från och med slutet av augusti kommer alltid dessa:
- Oj, är det inte kallt?
- Du måste ha torrdräkt va?
Svar: Jag har våtdräkt och det är inga problem ned till noll eller -1. Jag är en badkruka på sommaren, men vintersurf går bra. Kan vara kallt om händerna innan jag fått upp värmen. Fryser mer i skidbacken i -10, så det är egentligen "galnare" aktivitet köldmässigt =)

Generella kommentarer och frågor:
- Jag provade själv en gång, men kom bara åt ett håll och fick bli hämtad. ("Alla" över 40 har provat och väldigt många har haft en bräda på 80talet)
- Oj, blåser det inte för mycket idag? Jag har använt mitt minsta segel enstaka gånger per år och det funkar till 20m/s minst, så nej det blåser sällan för mycket. Om damen som oftast frågar detta lyckas vara ute och gå med sin lilla hund, då är det nog snarare gränsfall att det går pga för lite vind.

- Ja, det blåser ju jämt. Nej, allt för sällan tillräckligt mycket

- Har du en sån där Sinker? Detta är ett gammalt begrepp från när man gick från stora pråmliknande brädor till små svårkörda Sinkers vilket antagligen gjorde att det stora breda intresset dalade. Numera är det ett mer flytande...hihi...begrepp. Man pratar om volym, och då mer eller mindre stabil bräda. Min minsta är 95l och eftersom jag plus utrustning väger över 100, så kan jag inte klättra upp på den för att starta. Vattenstart är lösningen.

- Vad gör du om du ramlar i? Jag ramlar i hela tiden, jag startar liggande i vattnet med vattenstart.

- Hur fort går det. ? Jag är i huvudsak intresserad av manöverbarhet, helst i stora vågor. Man kan satsa på fart och ha utrustning för det och åka riktigt fort. 30-35 knop normalt, med rekord över 50. Mina snabbaste 100m ligger på runt 26knop. För att det ska vara värt att vara ute vill jag plana, så vanligen åker jag mellan 15 och 20 knop.

-Har du testat sån där drake? (Visst det ser coolare ut än vindsurf...men varför ska man ha surfshorts utanpå våtdräkten, vilket är "standard" bland kitesurfare;-) ) Ja, jag kör Kite också, men mest på vintern med skidor på isen och snön. På sommaren tycker jag bra vindsurf är roligare och enklare. Men för en nybörjare är Kite lättare att lära sig. Men farligare, man måste gå kurs av en seriös utbildare som lär dig säkerhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar